FAQ

FOR GRUNDTVIGS HUS KOLLEGIET

Du er flyttet ind på et kollegium, som er en afdeling i den almene boligorganisation Kollegiekontoret i Aarhus. Det betyder bl.a., at du er en del af et beboerdemokrati og kan være med til at sikre, at dit kollegium er et spændende og velfungerende sted.

Demokratiet virker ved, at der mindst en gang om året bliver holdt et afdelingsmøde for alle kollegiets beboere. På mødet vælger beboerne et antal afdelingsbestyrelsesmedlemmer.

Afdelingsbestyrelsen har bl.a. indflydelse på kollegiets budget og kan komme med forslag til forbedringer og fælles arrangementer på kollegiet.

Vi opfordrer dig til at deltage i afdelingsmøderne og gøre din indflydelse gældende!

Læs mere om beboerdemokratiet

Dit affald skal sorteres. SE HVORDAN

Grundtvigs Hus Kollegiet har sine egne nedgravede containere. 

Sørg for, at affaldscontainerne ikke overfyldes. Overfyldning medfører, at kollegiet skal betale for ekstra containere eller hyppigere tømninger. Dette kan  føre til huslejestigninger. 

STORSKRALD

Grundtvigs Hus Kollegiet har sin egen storskraldsplads på parkeringspladsen mod Aarhus Tech. Storskrald afhentes hver 14. dag. 

På storskraldspladsen kan du også komme af med stort pap. Storskrald må ikke placeres, så det blokerer for brug eller tømning af papcontaineren. 

Vi betaler for at få tømt papcontaineren på den lille parkeringsplads, så brug den nedgravede til mindre pap.  

I ungdoms- og kollegieboliger er det ulovligt at benytte sig af udlejningsmuligheder som airbnb.dk, homeexchange.dk, lovehomeswap.dk og lign. 

Ifølge lovgivningen for kollegie- og ungdomsboliger er det kun den "berettigede personkreds", der må bo i jeres boliger, blandt andet skal man være under uddannelse. Du må iflg. lovgivningen heller ikke gøre brug af boligen til andet end aftalt. Det vil blandt andet sige, at du ikke må tjene penge på din bolig. 

Hvis du vil fremleje din bolig ud i en kortere eller længere periode, skal fremlejetageren også være under uddannelse, fremlejeforholdet skal godkendes af Kollegiekontoret og i øvrigt opfylde betingelserne for fremleje (se under fremleje)

Ulovlig udlejning af boligen fører til opsigelse eller ophævelse af lejemålet. 

Hvis du er flyttet i en lejlighed, kan du søge om boligstøtte digitalt på www.borger.dk/boligstoette.

Hvis du får boligstøtte, bliver den sat ind på din Nem-konto.

Hvis du får udbetalt for meget boligstøtte, kan Udbetaling Danmark kræve det beløb tilbage, som du har fået udbetalt for meget. Tilbagebetalingskravet finder som regel sted efter 1-5 år, men kan i princippet kræves tilbage op til 20 år efter udbetalingen.

Bolius er et videnscenter, hvis formål er uvildig vidensformidling og professionel rådgivning til dem, der bor i hus eller lejlighed. 

Vi har samlet en række links til artikler, som kan være relevante, når du bor på kollegium: 

Rengøring og vedligeholdelse:

Sådan klarer du kalken på badeværelset

Vedligeholdelse af afløb

Sådan fikser du et toilet, der løber

Sådan hænger du ting op på din gipsvæg

Nabokonflikter:

Nabostridigheder i etageejendomme

Sådan slipper du for naboens tobaksrøg

Støjgener i lejlighed

Økonomi, madlavning m.v.:

10 gode råd til din første økonomi

Hvor meget koster det at vaske op under en løbende vandhane

Spar penge og energi, når du laver mad

 

Du kan finde flere artikler, gode råd og tips på Bolius' hjemmeside

Alle beboere har ret til at bruge filmrummet. Hvis du ønsker at arrangere en begivenhed bør du booke filmrummet på tavlen uden for døren til filmrummet. 

Se i øvrigt regler for booking og brug af filmrummet i "regler for brug af fællesrummet" i menupunktet beboermappe

Kollegiekontoret har tegnet en bygningsforsikring for kollegiet.

Bygningsforsikringen dækker bygninger og de faste installationer i tilfælde af brand, storm, skybrud, rørsprængning m.m.

Bygningsforsikringen dækker ikke dine personlige ejendele (pc’er, tv, mobiltelefon osv.). Så du skal selv tegne en familie-/indboforsikring. Sørg for, at den dækker for genhusning, såfremt du for en periode bliver nødt til at fraflytte din bolig pga. f.eks. vandskade. Dine forældres familie-/indboforsikring dækker dig, til du er fyldt 21 år; også selv om du er flyttet hjemmefra. Dog dækker den ikke, hvis du er flyttet sammen med en anden.

Vi vil også råde dig til at tegne en ulykkesforsikring. Hvis dine forældre har medtegnet dig på deres police, dækker deres police dig kun, til du er fyldt 18 år. 
Vær opmærksom på, at ingen forsikring dækker, hvis der er indbrud på grund af ulåste døre. Lås derfor altid dørene til f.eks. pulterrum, vaskeri og cykelrum.

Alle stemmeberettigede* beboere har ret til at stille et forslag og få det behandlet på et afdelingsmøde. Forslag skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest 2 uger før mødets afholdelse.  

 

*Beboere, som står anført på lejekontrakten; fremlejetagere har således ikke stemmeret. 

SKABELON TIL FORSLAG

Hvis du skal på udveksling, i praktik eller har orlov, har du mulighed for at fremleje dit værelse i op til to år. Du skal selv finde en person (fremlejetager) at leje dit værelse ud til. Fremlejetageren skal være under uddannelse. Kollegiekontoret skal godkende fremlejekontrakten, inden fremlejetageren kan flytte ind.  

Du kan finde fremlejedokumentet under menupunktet blanketter her på siden. 

Ifølge brandvedtægterne skal indgange, gange, svalegange, trapper og nødudgange være ryddede for genstande (reoler, madrasser, tøjstativer osv.).

Brandmyndighederne holder en gang om året uvarslede brandsyn for at tjekke, om brandvedtægterne overholdes. De giver påtale og til tider bøder, hvis gangarealer mv. ikke er ryddede. Varmemesteren kan også fjerne genstande på gange osv. uden varsel. Sørg også for at flugtveje på evt. p-pladser holdes fri for biler, cykler, barnevogne og lignende.

Det er tilladt at holde 2 husdyr pr. lejemål. Hunde, der ikke er lovlige iht. hundeloven, er ikke tilladte på kollegiet. 

Dyrene må gå ude i snor så længe, de er under konstant opsyn og kun på græs- og flisearealerne.

Dyrene må ikke besørge på kollegiets område.

Ved tvivlsspørgsmål, klager eller konflikt rettes der henvendelse til afdelingsbestyrelsen.

Huslejebetaling

Huslejen skal betales senest d. 1. hverdag i hver måned. Betales der herefter, vil næste måneds opkrævning blive pålagt et gebyr på 326 kr. (2024 niveau). Du kan vælge mellem følgende måder at betale din husleje:

 

1. Tilmelding til Nets (betalingsservice) Vi vil anbefale dig at benytte denne betalingsform, da det er den absolut billigste og letteste for alle parter. Betalingsservice er gratis og kan opsiges når som helst. Du kan tilmelde dig ordningen på det indbetalingskort, som du modtager, efter du er flyttet ind. Hvis du stadig modtager et indbetalingskort efter tilmelding til Nets, er det enten fordi, ordningen endnu ikke er trådt i kraft, eller fordi der er sket en fejl ved tilmeldingen. Kontakt din bank for at få løst problemet.  

 

2. Betaling på indbetalingskort på netbank eller i banken. Denne betalingsform koster dig et gebyr hver måned. Hvis du ikke modtager dit indbetalingskort en måned, eller det bliver væk, er det dit eget ansvar, at huslejen bliver betalt inden sidste betalingsdato. Dette kan ske ved betaling til Kollegiekontorets girokonto nr. 913 0187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 

 

3. Via netbank ved overførsel af beløbet til reg.nr. 3627 og kontonr. 0009130187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 

 

Hvis du betaler fra udlandet, skal du bruge følgende oplysninger: IBAN: DK393 000 000 913 0187 og SWIFT CODE: DABADKKK (Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København) Bemærk at du selv skal betale for alle omkostninger vedrørende betaling fra udlandet.

 

Ingen udsættelse af betalingen

Det er ikke muligt at søge om at få sin huslejebetaling udsat. Huslejen skal betales rettidigt. 

 

Hvis huslejen ikke betales 

Hvis du ikke betaler din husleje rettidigt, sender vi først en påkravsskrivelse med gebyr. Dernæst overdrages sagen til advokat, hvorefter dit lejemål ophæves, og du bliver pålagt at betale til advokat- og

fogedomkostninger.

 

Huslejeforhøjelse

Hvis huslejen forhøjes, sker det normalt d. 1/8, og der bliver varslet 3 måneder i forvejen, dvs. normalt inden d. 1/5. Kollegiekontoret giver besked om forhøjelsen til Nets og boligstøttekontoret.

Hvis du har øvrige spørgsmål vedrørerende din husleje, kan du skrive til os på husleje@kollegiekontoret.dk

Du har mulighed for at flytte internt på kollegiet.

Ansøgere til intern flytning har fortrinsret til en ledig bolig på det kollegium, de bor på. Det er ikke muligt at søge fra en 2-rums bolig over til 2 et-rums boliger.
NB Enkeltpersons ansøgere kommer sidst i køen til torums boliger (efter både eksterne og interne topersoners ansøgere).

Intern flytning kan kun finde sted på det kollegium, du bor på. Hvis du ønsker at flytte til et andet kollegium, skal du lave en ansøgning på www.ungdomsboligaarhus.dk.

Fremlejere kan ikke søge om intern flytning. Du kan heller ikke søge om intern flytning, hvis du allerede har opsagt til din bolig. 

Du kan finde blanketten til intern flytning under menupunktet blanketter. (se under "øvrige")

Hvis du siger nej tak til et tilbud, vil din ansøgning om intern flytning blive slettet. 

NB Du kan få tilbudt en intern bolig, før opsigelsesfristen på din nuværende bolig er udløbet. Det kan derfor ske, at du skal betale husleje for to boliger i en periode. Depositummet/indskuddet for din nuværende bolig får du først tilbage ca. 14 dage efter lejemålets ophør.

Der er allerede internet fra Bolignet-Aarhus i dit vægstik. Du skal blot forbinde din computer eller router til vægstikket via et netværkskabel og skrive mit.bnaa.dk i din browser. Her mødes du af en bestillingsside, hvor du skal registrere dig som kunde, hvorefter du hurtigt er på internettet.

Vær opmærksom på, at du selv skal købe en router, hvis du vil have trådløst internet. På den måde er du også sikker på at få en router, der passer lige præcis til dit behov.

Læs guide

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Bolignet-Aarhus kundeservice på 82 50 50 50. Telefonen er åben mandag-fredag kl. 10-19 og lørdag 12-15. Du er naturligvis også velkommen til at skrive til os på support@bnaa.dk

Dialog er altid bedre end konflikt, men hvis en konflikt er gået i hårdknude har du muligheden for at klage. Din klage skal være skriftlig og kun undtagelsesvist dreje sig om hændelser, der er mere end 2 uger gamle. 

Hvis du eller flere vil klage over en medbeboer, skal du først og fremmest skrive en skriftlig klage, som skal indeholde oplysninger om:

  • hvem klageren er,
  • hvem der klages over, 
  • hvad der klages over og 
  • hvornår det, der klages over, fandt sted

Du kan evt. bruge Kollegiekontorets klagesagsblanket. (Blanketten kan udfyldes og underskrives digitalt, hvis du har installeret den nyeste version af Adobe Acrobat Reader. Når du har åbnet blanketten i Adobe Acrobat Reader, skal du klikke på redigeringsikonet til højre i skærmbilledet)

Klagen skal sendes til klage@kollegiekontoret.dk. Klager kan kun undtagelsesvist være anonyme.

Kollegiekontoret behandler klagen og vurderer, om indklagede skal have en skriftlig advarsel.

Efter gentagne skriftlige advarsler over den samme overtrædelse i husorden eller lejeloven, kan beboeren opsiges (med 3 måneders varsel) eller ophæves (med kort varsel).

I særdeles grove tilfælde kan Kollegiekontoret ophæve et lejemål uden forudgående varsel.

PERSONOPLYSNINGER - KOLLEGIEKONTORETS BEHANDLING I FORBINDELSE MED HUSORDENSKLAGER

Hvis du har fået behandlet en klagesag, men ikke er tilfreds med udfaldet, har du mulighed for at henvende dig til kommunens beboerklagenævn.

Beboerklagenævnet kan bl.a. tage sig af sager, der vedrører:

  • Boligens stand ved indflytning og fraflytning
  • Husorden, chikane m.v. 
  • Råderet
  • Vand- og varmeregnskab

Beboerklagenævnet kan bl.a. træffe afgørelser om:

  • En beslutning i beboerdemokratiet er gyldig
  • En beboer skal have en advarsel
  • Lejemålet skal gøres betinget (lejemålet kan opsiges eller ophæves såfremt en ny overtrædelse finder sted).

Både beboere og boligorganisationen kan gå videre til boligretten, hvis de er utilfredse med en afgørelse i beboerklagenævnet. Find yderligere information om beboerklagenævnet på:

www.aarhuskommune.dk/beboerklage

Du har adgang til Min Side fra den dag, du flytter ind (iht. din lejekontrakt). På Min Side kan du se din huslejebetaling, dokumenter fra Kollegiekontoret, anmelde defekter og give varmemesteren tilladelse til at gå ind og udføre opgaver i din bolig.

Du kommer ind på Min Side via linket øverst til højre på kollegiekontoret.dk eller via linket: minside.kollegiekontoret.dk

Du logger ind med din e-mailadresse, hvorefter du modtager en engangskode pr. mail.

Beboere, som ønsker adgang til musikrummet skal kontakte et medlem af musikudvalget. Medlemmerne af musikudvalget findes på opslagstavlen i fælleshuset. 

Se reglerne for musikrummet i menupunktet beboermappe

Der kan desværre ikke lånes møbler på kollegierne.

Skulle du miste din nøgle til dit værelse eller din lejlighed, kan du kontakte din varmemester inden for normal arbejdstid; så kan han låse dig ind, hvis han er på kollegiet. 

Uden for normal arbejdstid kan du kontakte en låsesmed. Du skal selv betale udgifterne hertil.

Hvis du mister dine nøgler, skal du desuden selv betale for udgifterne til at få omstillet låsen. Så pas på dem og opbevar evt. en ekstranøgle hos din nabo. 

Du skal benytte vores opsigelsesblanket, hvis du vil opsige din bolig.

Du kan finde blanketten under menupunktet blanketter her på siden.

Bemærk: Du skal fraflytte din bolig senest 7 arbejdsdage før den ønskede genudlejningsdag, også selvom det ikke lykkes os at genudleje den til denne dag. Boligen skal være rengjort og ryddet og dine nøgler skal være afleveret til varmemesteren senest kl. 9.00 på fraflytningsdagen. Fra du har sagt op, til du flytter, har du stadig pligt til at gøre rent på fællesarealerne.

Varmemesteren foretager et fraflytningssyn på den dag, du senest skal fraflytte. Hvis du ønsker at flytte synsdaten til en tidligere dato, kan du prøve at aftale en anden tid med varmemesteren - dog senest 3 dage før fraflytningsdagen.

vejledningen til vedligeholdelsesreglementet kan du på side 9-12 læse om, hvad du skal gøre rent ved fraflytning. 

Hvis du bor i lejlighed, er det tilladt at installere opvaskemaskine, såfremt kollegiets el- vand- og afløbsinstallation har tilstrækkelig kapacitet.

Kollegiekontoret skal give tilladelse inden installation.

Ansøgning om tilladelse til tilslutning af opvaskemaskine - udfyldes og sendes eller mailes til dit kollegiums projekt- og driftsleder (find kontaktinfo under varmemester-fanebladet)

Der er automatisk p-kontrol på kollegiets parkeringsplads.

Kameraet tager et billede af nummerpladen ved ind- og udkørsel. Hvis der ikke er oprettet en tilladelse, vil ejeren af bilen få tilsendt en afgift.

Husk derfor at registrere din og evt. gæster/familiemedlemmers nummerplade i app’en inden de kommer.

Parkeringspladsen på Gøteborg Alle er uden kontrol.

Hvert lejemål har sit eget pulterrum med hængelås, så benyt det – og ikke flugtvejene – til at opbevare de ting, som du ikke har plads til på dit værelse eller i din lejlighed. Din nøgle til værelset/lejligheden passer også til pulterrummet. 

Ejendele uden for pulterrummene vil blive fjernet af varmemesterren uden forudgående varsel. 

NB Opbevaring af private ejendele i pulterrum sker på eget ansvar. Ved vandskade, tyveri, hærværk o.lign. dækker kollegiets forsikring ikke skade på private ejendele. Du skal derfor selv tegne en forsikring.

To studiemedarbejdere er ansat til rengøring af fællesarealerne. 

Mindst én gang om året sender Kollegiekontoret en studiekontrol til alle beboerne for at sikre, at betingelserne for at bo i boligerne overholdes. Hvis du ikke sender studiekontrollen retur til tiden, eller hvis du ikke længere er studieaktiv, opsiger vi din bolig med tre måneders varsel. NB Du har lov til at blive boende i din bolig tre måneder efter studieophør.

Ved indflytningen fik du udleveret en vaskechip. Chippen registrerer hver gang, du sætter en vask over eller tørretumbler, og udgifterne hertil vil blive lagt oven i din huslejebetaling.

HÅNDTERING AF VASKETØJ:

BH'er med metalstivere kan falde ud under vask og sætte sig i tromlen, og kan dermed ødelægge ikke kun dit eget, men også andres vasketøj. BH'er med metalstivere skal derfor altid anbringes i en vaskepose, inden de lægges i maskinen.

Se altid efter om der ligger fremmedlegemer i dit tøj, inden du lægger det i maskinen. (Drej evt. trommen en omgang, inden du tænder maskinen) Lommer skal tømmes for genstande.

Følger du ikke ovennævnte anvisninger på håndtering af vasketøj, kan dette medføre beskadigelse af maskinen. Den/de ansvarlige skal selv betale reperationsudgifterne.

Du må gerne have din egen virksomhed i din bolig, men det må ikke være til nogen som helst gene for de øvrige beboere. Virksomheden må ikke være forbundet med skiltning, varelager eller personlig henvendelse på din adresse.

Fællesrummet eller "Fælleren", som vi kalder det i daglig tale må bruges til fester, hvis det er lejet på forhånd. Kontakt den aktuelle stuemedarbejder (se opslagstavlen i fælleshuset) for udlejning. 

Læs reglerne for udlejning af "fælleren" i menupunktet beboermappen,